04 august 2012

Tanker i urtehaven


Hold da op… det gror J Hestebønnerne er virkelig skudt i vejret. Jeg er 160 høj og jeg står op J Til næste år… hvis vi vælger dem igen, ved vi, at de skal stå i udkanten af urtehaven, de skygger simpelthen for meget og tager alt for meget udsyn. Desuden… tror jeg, de måske kvæler de små knoldsellerier, vi har sat L Godt vi har 5 ekstra knoldselleri til at hygge sig i et af mini drivhusene.

I drivhusene stod der 8 sommerkål… det var vist lige i overkanten, men kål kommer der da.

8-ball squashen er som sagt begyndt at spytte fine squash ud. På 4 planter har vi allerede taget 11 stk. og der er mange flere på vej. Jeg er vild med den grøntsag J

5 kommentarer:

  1. Ja, de ser godt nok høje ud dine hestebønner. Jag har haft dem sat mellem et par kartoffelrækker og det anbefaler flere at gøre. Efterhånden som bønnerne vokser, så fjernes kartoflerne og der er plads til, at de kan blive store. Jeg fik dog mine bønner sat for sent og jeg fik ikke kartoflerne hyppet, så bønner stod meget klemte i år. Men nu ved jeg ihvertfald mere om, hvordan jeg skal håndtere dem til næste år.

    De ser altså bare lækre ud 8-ballerne. Jeg er også vild med squash og ville elske at have sådan en med i madpakken. Måske jeg skulle finde frø af dem til næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er høje. Jeg er bare spændt på, om vi overhovedet får noget ud af dem. Jeg mener... vi har smagt på dem rå og det var ialtfald ikke lige mig ;-( De var vildt bittre, syntes jeg... men selvfølgelig skal de forsøges med kogning :-D

      Squash er efterhånden en fast del i vores have, jeg skal bare lige lære at begrænse mig ;-D 4 planter til 2 personer er lige i overkanten, meeeen... sæt nu, de mislykkedes. Der var 10 frø i en pose... og kun et frø blev ikke til noget.

      Slet
    2. Jeg har kun smagt bønnerne kogte - troede faktisk at de var gifte i rå tilstand, men måske tager jeg fejl. Men jeg vil helt sikkert anbefale dig at koge dem - jeg synes de smager rigtig godt så.

      Jeg såede 4 squash - 2x2 forskellige. Kun den ene slags dukkede op, så jeg har to planter. Har dog sået et hold mere for små 3 uger siden, som jeg håber, når at give lidt inden det bliver for sent.

      Har I efterafgrøder? Og hvis I har; hvilke. Jeg synes det er lidt trist at se den bare jord ligge uudnyttet hen. Overvejer noget Pak choi og feldsalat, men tænker over, hvad der mon mere såes nu og nå at udvikle sig.

      Slet
    3. Normalt skal bønner koges, men hestebønner kn man godt spise rå (stod der på pakken og på nettet)Men helt sikkert, de skal prøves kogte...

      Jeg er ret sikker på, du nok skal nå at få din del af squash. Er du så, så heldig at det er 2 forskellige squash?? Overvejer at prøve nogen gule næste år, men den tid, den glæde...

      Nej, vi har ikke efterafgrøder. Når først det bliver efterår, kommer vi ikke så tit i haven, men du har da ret, trist at se godt jord, der kunne have groet noget spiseligt på. Jeg kigger dig over skulderen, for måske ændre jeg mening...

      Slet
    4. Det var desværre kun den ene af slagsen, som spirrede - den grønne squash. Butternut'ten blev ikke til noget, men det må jeg jo prøve til næste år igen.

      Kender godt det med, at når det bliver efterår med regn og rusk, så svinder lysten til haven. Men sådan havde jeg det slet ikke i sidste sæson - var stort set i haven hele året. Men det er sikkert noget andet, når det er en kolonihave, hvor man skal transportere sig til. Min have ligger jo lige uden for døren.

      Slet